AUDIENTE RADIO 2023
Ce sunt si ce date ne ofera audientele radio?
Masurarea audientei posturilor de radio, este un proces elaborat care are ca scop prezentarea unui cumul de date care sa reflecte, in mod obiectiv (numeric/procentual), volumul de ascultatori ai unui post de radio:
Daily Reach = audienta zilnica, neta
Weekly Reach = audienta saptamanala, neta
Average Quarter Rating = audienta zilnica, bruta pe interval de 15 minute
Average Time Spent (ATS min) = durata medie de ascultare a unui post de radio, exprimata in minute
Market Share = partea ocupata in piata de fiecare radio
Acesti indicatori, pot fi estimati ca valori zilnice medii pe intreaga zi si pe prime time, pentru:
✓ Toate zilele
✓ Doar pentru zilele lucratoare
✓ Doar pentru zilele de week-end
✓ Pentru fiecare zi din saptamana
✓ Pentru fiecare sfert de ora sau agregat pe mai multe sferturi de ora
Dincolo de masurarea numerica, procentuala a audientei, deci, dupa ce s-a raspuns la intrebarea "
cati ascultatori?", audientele radio, mai reflecta si date socio-demografice, raspunzand astfel si la intrebarea "
cine sunt ascultatorii?". Astfel avem un portret al acestora dupa: sex, varsta, status marital, educatie, ocupatie, activ/inactiv, venit. De asemenea: numarul de copii sub 18 ani ai familiei, educatia si ocupatia principalului aducator de venit in familie, cine este persoana care face cumparaturile, dotari in gospodarie, autoturism, casa de vacanta etc. Aceste date fiind extrem de utile atunci cand avem o campanie de
publicitate radio cu un public tinta bine definit, pentru ca mesajul publicitar trebuie orientat catre cei carora li se adreseaza ➨
detalii aici.
Daily Reach - audienta zilnica, neta la nivel national. Numarul de ascultatori ai principalelor posturi de radio din Romania
(Marja de eroare: +/-1%)
Kiss FM: 2.269.000
Radio ZU: 2.011.000
Radio Romania Actualitati: 1.862.000
Europa FM: 1.507.000
DIGI FM: 907.000
Magic FM: 830.000
Pro FM: 744.000
Radio Antena Satelor: 573.000
Virgin Radio: 576.000
Radio Romania Iasi: 403.000
Rock FM: 362.000
Radio Romania Oltenia Craiova: 332.000
Radio Romania Cultural: 253.000
Radio Romania Timisoara: 226.000
Radio Romania Resita: 180.000
Radio National FM: 161.000
Radio Romania Tg. Mures: 135.000
Radio Guerrilla: 110.000
Radio Romania Cluj: 100.000
Radio Romania Constanta: 74.000
Radio Romania Bucuresti FM: 49.000
Alte date referitoare la audientele radio, sunt disponibile la cerere si doar pentru clientii cu care avem o relatie contractuala.
Cum se realizeaza studiile de audienta radio?
Pe parcursul unui an, se efectueaza 3 studii de audienta radio, prin trei sondaje, cu o durata de 45-46 de saptamani. Astfel, sunt disponibile, anual 3 seturi de rezultate, denumite generic "Valul 1, 2 si 3 de audienta radio":
Valul unu, perioada 09 ianuarie - 23 aprilie 2023, cu prezentarea datelor in 15 mai
Valul doi, perioada 24 aprilie - 13 august 2023, cu prezentarea datelor in 04 septembrie
Valul trei, perioada 28 august - 17 decembrie 2023, cu prezentarea datelor in 15 ianuarie (anul viitor)
Datele ce duc la realizarea studiilor de audienta, se culeg prin intervievarea unui esantion multistratificat, bine echilibrat, extras din baza de date rezultata ca urmare a recensamantului populatiei. Astfel, dintr-un public de 17.808.907 de persoane cu varsta minima de 11 ani si care nu lucreaza in domeniul radio, considerate potentiali ascultatori de radio, se extrag 30.300 de persoane, 10.100/val, din toate localitatile urbane si rurale, ale tarii.
Intervievarea acestora se face prin telefon dar si prin interviuri, fata in fata, la domiciliul respondentilor, de catre doua institute de cercetare - IMAS Marketing si Sondaje si Mercury Research. Durata unui interviu fiind in medie de 20 de minute, toate interviurile fiind asistate de calculator - metoda CATI.
Metoda folosita fiind rememorarea zilei precedente, pe intervale orare, activitati si post de radio ascultat. Desigur, chestionarul este mult mai amplu si riguros structurat astfel incat rezultatele obtinute sa fie unele corecte, concrete si obiective. Se urmareste si realizarea de catre intervievat, a unui top personal referitor la radiourile preferate de acesta, frecventa de ascultare a posturilor de radio intr-o luna, cu marcarea preponderentei pe intervale orare cuprinse intre orele 05:00 si 24:00, dar si o serie de alte date care conduc la rezultatele finale, descrise mai sus.
Masurarea audientelor, face parte din programul SAR - Radio Audience Measurement Survey. Acesta este un program de cercetare sindicalizat, realizat pentru si in colaborare cu Asociatia pentru Radio Audienta (ARA).
SAR este proiectat si se realizeaza pe baza standardelor metodologice si profesionale acreditate pe plan international pentru masurarea audientei radio (European Broadcasting Union, Towards Harmonization of Radio Audience Measurement Systems, Geneva, 1997).